Pseudocod
Pseudocodul apare de obicei la Subiectul al II-lea. Acesta conține structurile specifice unui limbaj de programare, dar este destinat citirii de către oameni. Acesta are mai multe concepte precum: - variabile și constante - operații - instrucțiuni - expresii
Variabile și constante
Variabilele nu sunt declarate ca in C++. Ele sunt declarate atunci când li se dă pentru prima oară o valoare. Acestea au nume formate din litere, cifre, underscore, dar nu încep cu cifră.
Pot apărea constante matematice, cum ar fi π.
Operații
Operații matematice
- adunarea:
a + b - scăderea:
a - b - înmulțirea:
a * b - împărțirea:
a / b. Rezultatul se consideră număr real. - câtul împărțirii:
[a / b]. Rezultatul este partea întreagă a împărțirii. - restul împărțirii:
a % b
Operații logice
Acestea returnează Adevărat sau Fals.
- egalitatea: =
- inegalitate: ≠
- mai mic: <
- mai mic sau egal: ≤
- mai mare: >
- mai mare sau egal: ≥
Instrucțiuni
Instrucțiunile sunt componente ale algoritmului care au efect atunci când sunt executate. Acestea se scriu de regulă pe câte o linie. Cu toate acestea, există cazuri când sunt scrise mai mult pe aceeași linie, însă separate prin ;.
Citirea
Aceasta se realizează fololsind instrucțiunea citește urmată de numele variabilelor, separate prin virgulă.
Exemplu
citește a, b, c
Afișarea
Aceasta se realizează folosind instrucțiunea scrie urmată de un șir, numele variabilelor sau expresii, separate prin virgulă.
Exemplu
scrie "a - b = ", a - b
Atribuirea
Aceasta se realizează folosind instrucțiunea ← precedată de variabilă si urmată de o expresie. Variabila va lua valoarea expresiei.
Exemplu
a ← 1
sum ← a + 2
i ← i + 1
Condiția / Structura alternativă
Condiția evaluează expresia logică. Dacă aceasta este adevărată se execută instrucțiunile ce apar după atunci. Dacă este falsă, trece mai departe. Dacă există instrucțiunea altfel și condiția este falsă, se vor executa instrucțiunile ce apar dupa altfel.
Sintaxă
daca <expresie logica> atunci
...
daca <expresie logica> atunci
...
altfel
...
Structuri repetitive
Structuri repetitive cu test inițial
-
Instrucțiunea
pentru <variabila> ← <expresie initiala>, <conditie>, <pas> executa ...
variabilapornește de la valoareaexpresie initialași se schimbă conformpas, cât timpconditieesteAdevărată. DacăconditieesteAdevărată, se vor rula instrucțiunile aflate dupăexecuta, altfel programul trece mai departe de structura repetitivă. Dacăpasnu există, se va considera1.Exemplu
echivalent cupentru i ← 1, i ≤ n, i ← i + 1 executa ...echivalent cupentru i ← 1, i ≤ n executa ...pentru i ← 1, n executa ...
-
Instrucțiunea
cat timp <conditie> executa ...
Cât timpconditieesteAdevărată, se vor rula instrucțiunile aflate dupaexecuta. Când nu mai esteAdevărată, programul trece mai departe.Exemplu - Determinarea numărului de cifre pare dintr-un număr
citeste n num ← 0 cat timp n ≠ 0 executa daca n % 2 = 0 atunci num ← num + 1 n ← [n / 10] scrie num
Structuri repetitive cu test final
-
Instrucțiunea
executa ... cat timp <conditie>
Se execută o data instrucțiunile. Apoi, dacăconditieesteAdevăratăse continuă execuția. Când nu mai esteAdevărată, programul trece mai departe.
Important Instrucțiunile care se află după execută, vor fi mereu executate cel puțin o data. Condiția este verificată prima oară pentru pasul 2, de unde și numele tipului de structură.Sintaxă
executa <instructiuni> cat timp <conditie>Exemplu - Numărul de cifre al unui număr întreg
citeste n num ← 0 executa num ← num + 1 n ← [n / 10] cat timp n ≠ 0 scrie num
-
Instrucțiunea
repeta ... pana cand <conditie>
Se execută o data instrucțiunile. Apoi, dacăconditieesteFalsăse continuă execuția. CândconditieesteAdevărată, programul trece mai departe.
Important Instrucțiunile care se află după execută, vor fi mereu executate cel puțin o data. Condiția este verificată prima oară pentru pasul 2, de unde și numele tipului de structură.Sintaxă
repeta <instructiuni> pana cand <conditie>Exemplu - Numărul de cifre al unui număr întreg
citeste n num ← 0 repeta num ← num + 1 n ← [n / 10] pana cand n = 0 scrie num